Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Followers

Berita Terkini

Wednesday, November 24, 2010

Appalam, Papadom versi Tamil

Artis Malaysia

APPALAM, sebuah filem Tamil arahan Afdlin Shauki yang diberi nafas baru dan berkembang dengan baik mengikut latar sosial budaya kaum India di Malaysia. Sebuah filem indah yang menggetar rasa, Appalam meruntun perasaan dengan gaya penceritaan yang bersahaja namun penuh makna.

Bagi Afdlin bukan mudah merealisasikan filem Tamil pertamanya kerana cabaran utama adalah dari segi bahasa. Tidak memahami dialog yang dituturkan, pengarah terkenal ini mengambil pendekatan menyelami perwatakan yang dibawa untuk mengenalpasti impak lakonan.



"Cabarannya adalah saya tak tahu bila saya kena kata cut sebab tak faham dialog yang disampaikan dalam bahasa Tamil. Syukur kerja saya banyak dibantu krew bertugas.

"Namun pendekatan yang paling mudah adalah melihat kepada apa yang disampaikan. Jika paparan dan gambaran memberikan impak emosi yang bagus, saya tahu babak yang dijalankan mencapai standard yang diingini. Dialog itu hanyalah bonus.

Artis Malaysia"Bahasa bukanlah masalah kerana perasaan adalah universal. Itulah yang kami cuba paparkan kerana tak kira apa juga bahasa yang digunakan, jika emosi menguasai penonton, itu tandanya kami berjaya. Harapnya impak Papadom sama terhadap Appalam. Cuma kekuatan Appalam lebih kepada muzik dan lagu.

"Saya cuba buat filem Tamil mengikut gaya Malaysia dan melihatkan respon positif yang diterima, saya tahu filem ini berjaya menonjolkan identiti tersendiri," ujar Afdlin meletakkan target RM8.2 juta pada filem Tamil pertamanya.

Raja Ilya membuatkan filem ini lebih istimewa dengan kemunculannya sebagai watak utama. ManggaOnline sendiri seakan tidak percaya wanita jelita ini sebenarnya anak Melayu namun mampu membawakan karektor sebagai gadis berbangsa India dengan cukup berkesan sekali.

Appalam mengisahkan Samy (Gana) menyara kedainya melalui gerai kecil menjual nasi daun pisang dan sambutan yang diterima sangat menggalakkan kerana keenakan resipi turun temurun. Samy dan isterinya, Nalaini (Jaclyn Victor) dikurniakan anak perempuan, Shruti (Raja Ilya) dan bermulalah kejayaan besar dalam perniagaannya.

Kesibukannya menyebabkan masa bersama keluarga kurang sehinggalah Nalaini meninggal dunia akibat kemalangan. Wasiat isterinya supaya Samy menjaga Shruti dengan baik, sesuatu yang diabaikan dahulu akibat kesibukan kerja. Sejak detik itu, bermulalah kehidupan Samy sebagai ibu dan bapa kepada Shruti. Selusuri gelak tawa, suka duka, kasih dan sayang dua generasi menerusi Appalam yang turut menampilkan Jaclyn Victor, Raja Ilya, Gana Pragasam, Shashi Taran, Kristina Vinokree, Sharifah Amani, Afdlin Shauki, Iman Wan, Sathia dan ramai lagi

Google: appalam, papadom, Afdlin Shauki  facebook, Afdlin Shauki twitter, Jaclyn Victor facebook, Raja Ilya berlakon papadom, Jaclyn Victor seksi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...